#collectiezondag: Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel

Onverwachte keuze’s op #collectiezondag! Tijd om te scrollen door een collectie van een (inter)nationaal museum en jullie mee te nemen in de verrassende eigendommen! (of scroll zelf ook even, heeeeel leerzaam)

👨🏻‍🎨 Vandaag op het programma: Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België! Het is alweer jaren geleden dat ik er een bezoek bracht. Tijd om herinneringen op te halen in de online collectie op: https://www.fine-arts-museum.be/nl/de-collectie.

Tijdens mijn studie kregen we natuurlijk het werk van David onder ogen. Nu stond ik ineens oog in oog met dit indrukwekkende werk! Wat een intensiteit, wat een verhaal! Wat een gedurfd gebruik van een groot zwart vlak.

Eigenlijk kwam ik voor de sectie Oud-Nederlandse schilderkunst. Een tentamen over dit onderwerp, waar ik al 3x voor gezakt was, wilde ik nu echt halen. Tijd om oog-in-oog met deze werken te gaan staan dacht ik! Wellicht helpt het. Dat deed het, met een dikke 8. Daar is ook mijn kiem gelegd voor de waardering van de moeite van deze kunstenaars. Ja, ze hebben nog niet alles onder controle, maar ze schilderen met alle kennis die ze hebben én proberen nieuwe zaken uit.

Met een beetje geluk rolde ik nog in een tijdelijke tentoonstelling over Magritte, deze man blijft verrassen! En ontdekte ik Anna Boch. Zij blijkt de enige koper van een Vincent van Gogh (bij zijn leven). Én ja, ze is gelieerd aan de Villeroy en Boch familie maar is bovenal een kunstenares in haar eigen recht! Maar ook moderne kunst heeft het museum genoeg in haar collectie. Ik heb meerdere werken van Fontana in het echt mogen zien (je herkent ze meteen!), maar nog niet eerder zo’n groene! 🙂

🖼️Jacques-Louis David, De moord op Marat, 1793.
🖼️René Magritte, De kus, 1938.
🖼️Anna Boch, Bretoense kust, ca. 1901.
🖼️Henri Fantin-Latour, De tekenles in het atelier, 1879.
🖼️Lucio Fontana, Concetto spaziale. Attese 140, ca. 1968.