menu
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
Meer
Terug naar overzicht

Artikel: restaurator Randolph Algera

  • februari 22, 2021
  • 4:12 pm

GrootHeerenveen 1-2020 | Tekst en beeld: Janita Baron

Een nieuwe blik op…

Randolph Algera, restaurator

“Dat hele minuscule kijken wat we momenteel doen, slaat wat door”

“Het is een waanzinnig restauratieproject, eigenlijk zou ik er nationale megabekendheid mee moeten hebben. Maar het is een kerk en die staat op Ameland. Dat zijn twee minpuntjes. Je zit in Friesland: jammer! Je zit op Ameland: nog meer jammer. En het is een kerk…” Zo begint een ochtend, waarbij de verhalen door galerie Autrevue van Randolph Algera en zijn geliefde Gabriëlle Westra vliegen. Beiden zijn kunstenaar en daarnaast heeft Randolph nog Art-decor, een bedrijf met de unieke combinatie van het vak van ‘restaurator’ en het vak ‘kunstschilder’.

Galerie Autrevue aan de Woudsterweg bevindt zich aan de rand van Heerenveen, tegen De Knipe aan én aan de weg naar Museum Belvédère. In de galerie wordt regelmatig geëxposeerd. Momenteel – tot maart 2020 – is er de tentoonstelling ‘Warme winter’ te zien, over het veranderende klimaat. Maar wij zijn vandaag bij Randolph Algera vanwege diens vak als ‘restaurator’.

Restauratie en reconstructie

Grote projecten zijn ‘het dingetje’ van Randolph Algera, zegt hij, en die doet hij het liefst met hulp van Gabriëlle. “Ze is gewoon een goede schilder.” Randolph doet regelmatig restauratieprojecten. “Vandaag de dag is dit hoofdzakelijk conservatie; het behouden van wat er is. Een andere stap is retouchering waarbij je herstelt wat er ooit zat, maar nu niet meer aanwezig is. Denk hierbij aan een stuk verf die om één of andere reden verdwenen is. De laatste stap is reconstructie. Dit doe je pas als er verder geen mogelijkheden tot herstel meer zijn én het belang van de historie groot is. Er zit veel risico in dit werk omdat je gaat doen wat een ander gedaan heeft, maar dan met verf uit deze eeuw.”

Hoe gaat dit alles in zijn werk?

“Vroeger was je restaurator als je een opleiding had gevolgd waarbij het vooral draaide om pigment- en materiaalkennis en alle ondergronden met hun problemen en oplossingen. Dan had je alle kennis en had je een meester diploma. Chemie kwam pas veel later in beeld en dat betekende dat ik terug naar school moest en studies aan de UvA volgde. Tegenwoordig bestaat het vak van restaurator voor 2/3 uit onderzoek en maar 1/3 meer uit ‘werken’. Onderzoek is het allerbelangrijkste. Maar je moet jezelf de vraag stellen of het behoud van een monument met alleen onderzoek geholpen is?”

Het moet wat Randolph betreft gaan om een gezonde mix van beide disciplines. Bij gebouwen, en daarvan heeft Randolph al honderden op zijn cv staan, doe je naast kleuronderzoek en laboratoriumonderzoek ook bouwkundig- en archiefonderzoek. Volgens Randolph slaan we wel wat  door in wetenschappelijk onderzoek. “Je kunt nog zoveel onderzoeken om een kleur precies te identificeren en dan na te maken, maar de pigmenten zijn niet dezelfde als 600 jaar geleden. Het milieu is anders, kleuren veranderen én pigmenten worden op een andere diepte gedolven. Je krijgt dus hoe dan ook kleurverschil op de langere termijn. Dat hele minuscule kijken wat we momenteel doen, slaat wat door. Het gaat zoals het altijd gaat in het leven, we gaan nu helemaal tot het uiterste en dan komen we ergens in het midden uit.”

21e eeuwse perfectie

Het pijnlijke gevolg is dat men de ambachtelijke technieken en de praktijkkennis vergeet, volgens Randolph Algera, en helemaal opnieuw begint met wetenschappelijke kennis die later aangevuld moet worden met de praktijk. Dit zou volgens hem meer samen moeten gaan. “Bij reconstructies komt veel interpretatie van de restaurator te kijken. Neem bijvoorbeeld een plafond met een herhaald patroon. Dat werd vroeger getamponneerd. Maar op een gegeven moment is het sjabloontje af en wordt er een nieuwe gemaakt. Daardoor krijg je altijd lichte verschillen. Als we dat sjabloontje nu machinaal laten maken, heb je geen verschillen meer. Dan heb je 21e eeuwse perfectie en die is er nooit geweest. Bovendien, als je niet het gehele plafond ontdoet van zijn verflagen om te kijken hoe het oorspronkelijke eruit zag, weet je nooit zeker of het wel precies zo is als oorspronkelijk bedoeld. Daarin zit de moeilijkheid bij reconstructie-restauraties.”

Zonde

Gabriëlle Westra schildert regelmatig mee aan de grote projecten van Randolph. Zij vindt het juist fantastisch om in oude gebouwen op zoek te gaan naar de overgangen tussen verschillende sjablonen en de kleine afwijkingen en/of toevoegingen die een schilder aanbrengt. “Als het allemaal perfect is dan vind ik dat zonde”, zegt ze.

Randolph: “Het is maar net welke restaurator je treft, natuurlijk is onderzoek de basis, maar dan moet je verder. Daarom werken wij in historische binnenruimtes veelal in teams waarin we moeten overleggen, discussiëren en keuzes maken. Het blijven menselijke keuzes waar niet iedereen het mee eens hoeft te zijn. De uitdaging is wel: als je het eenmaal gemaakt hebt, zien bezoekers dit als de waarheid. Maar het is niet altijd de waarheid. Het is een interpretatie van de waarheid.”

Nieuwe blik
op kunst

  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact

ALGEMEEN

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyreglement
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyreglement

CONTACT

  • janita@nieuweblikopkunst.nl
  • 06 54 65 40 71
Facebook-f Twitter Instagram Youtube
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Zoeken
Video's
Activiteiten
Verhalen | Blog
Hoe werkt het
Contact
Facebook-f Twitter Instagram Youtube