menu
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
Meer
Terug naar overzicht

Aanvullende informatie

Max. aantal deelnemers: van 5-100

Wanneer: In te huren

Kosten: op aanvraag

neem gerust contact op via: janita@nieuweblikopkunst.nl

Overzicht cursussen & lezingen

Hieronder volgt een opsomming van alle beschikbare cursussen (10 lessen) en lezingen die ik zelf ontwikkeld heb. Ik geef cursussen als zelfstandige, maar word ook ingehuurd door onder meer de HOVO, de Vrije Academie en kunstclubs van Inner Wheel. Inmiddels heb ik lezingen mogen verzorgen in onder andere: Museum Opsterland, De Witte Kerk in Hemrik, De Vrouwenkamer, Museum Heerenveen, Museum Gouda, De Chocoladefabriek, Kunst in Zicht en de Vrije Academie.

N.B. mijn specialisatie is samen interactief aan de slag gaan om een Nieuwe blik op Kunst krijgen. Het liefst spreek ik over vrouwelijke kunstenaars en moderne- en hedendaagse kunst. Maar ik kan het ook niet laten om in het oeuvre van Jan van Eyck te duiken of juist kunst op straat. Er is zoveel moois!

 

Nieuw in 2025: vrouw|man – Het leven en werk van 20 fantastische kunstenaars

  1. Aan het hof: Jan van Eyck (1390-1441) & Catharina van Hemessen (1528-1565)
  2. Meesterschilders: Frans Hals (1580-1666) en Judith Leyster (1609-1666)
  3. Opdrachtgevers: Artemisia Gentileschi (1593-1653) en Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)
  4. Neoclassisme: Angelika Kauffmann (1741-1807) en Jacques-Louis David (1748-1825)
  5. Sculpturen: Rodin (1840-1917) & Camille Claudel (1864-1943)
  6. Kunstenaarskolonie: P.S. Krøyer (1851-1909) en Marie Triepcke Krøyer (1867-1940)
  7. New York en New Mexico: Alfred Stieglitz (1864-1946) en Georgia O’keeffe (1887-1986)
  8. Race naar het moderne: Jacoba van Heemskerck (1876-1923) en Piet Mondriaan (1872-1944)
  9. Samenwerken in Rusland: Natalia Goncharova (1881-1962) and Mikhail Larionov (1881-1964)
  10. Familiebanden: Jan Toorop (1858-1928) & Charley Toorop (1891-1955)

 

 

Haar kunst, haar verhaal

  1. Inleiding + het verhaal van Susanna
  2. De middeleeuwen en begin Renaissance + Sofonisba Anguissola
  3. 16de en 17de eeuw
  4. 18de eeuw met de opkomst van academies
  5. Introductie 19de eeuw
  6. Impressionisten + Berthe Morisot
  7. Ondertussen in Nederland (19de eeuw)
  8. De wervelwind begint (1900-1945)
  9. Nieuwe thema’s, nieuwe materialen (1945-2023)
  10. Een laatste kennismaking – Vasconcelos, Hatoum, Saint Phalle, Abramovic, Bourgeois en Kusama

 

Impressionisme & context

  1. Gustave Courbet en de officiële weg
  2. En plein air schilderen
  3. Haar kunst, haar verhaal: Berthe Morisot
  4. Vriendschappen & armoede: Franse Impressionisten
  5. Een eigen tentoonstelling
  6. Het oeuvre van Oscar Claude Monet
  7. Kunsthandel en verzamelaars
  8. Meer dan schilderen: Cassatt, Degas & Pissarro
  9. Vrouwelijke Impressionisten: van Amerika tot Finland
  10. Kunstenaarsdorp Skagen

 

Een nieuwe blik op moderne kunst 

  1. De lange 19de eeuw
  2. Gustave Courbet en de officiële weg
  3. En plein air – naar buiten!
  4. Impressionisme & fotografie
  5. Ondertussen in Nederland
  6. De volle twintigste eeuw (1900-1940)
  7. Nieuwe materialen, nieuwe technieken (1940-1980)
  8. Wat zal in de canon komen? (1980-nu)
  9. Street-Art
  10. Hoe bezoek ik een museum?!

 

Hardop Kijken

  1. Vragen over kunst
  2. Verf & voorstudies. Het atelier, het imago.
  3. Haar verhaal
  4. Bijbel voor ongeletterden
  5. De weg naar het abstracte landschap
  6. De ontwikkeling van fotografie
  7. Het veld van sculptuur
  8. Refusée
  9. Het Hollandsche landschap
  10. Bewaren – Collectie Nederland

 

De kunst van het verder kijken

  1. Beschadigingen en vernielingen
  2. De kunst van propaganda
  3. Het oeuvre van Jan van Eyck
  4. Elck sijn waerom
  5. De Naakte waarheid
  6. Vrouwelijke Impressionisten
  7. Reis langs Franse Ku(n)st
  8. Betwist Bezit
  9. Art-tertainment
  10. Hoe bezoek ik een museum?

 

Losse lezingen rondom een thema

  • Het verhaal van Susanna
  • De weg naar het abstracte landschap (1300-Mondriaan)
  • Het atelier, het imago (benodigdheden, voorstudies, verschillende type schilderijen)
  • Haar verhaal – Berthe Morisot; de eerste Impressioniste
  • Het veld van sculptuur (Rodin t/m nu)
  • Is dat kunst?! (moderne en hedendaagse kunst).
  • Haar kunst, haar verhaal (door de eeuwen heen)
  • Elck sijn waerom (Nederlandse vrouwelijke kunstenaars door de eeuwen heen)
  • De vrouwen van de Haagse School (19de eeuw)
  • Reis langs Franse ku(n)st (1800-1950)
  • Vrouwelijke Impressionisten (Frans, Amerikaans, Deens etc.)
  • De ontwikkeling van fotografie (1839-nu)
  • Betwist Bezit (over kunstroof en WO II)
  • Naar buiten! – En plein air schilderen (Haagse school en School van Barbizon – 19de eeuw)

 

Losse lezingen rondom één kunstenaar

  • Jan van Eyck
  • Sofonisba Anguissola
  • Johannes Vermeer
  • Angelika Kauffmann
  • Artemisia Gentileschi
  • Gustave Courbet
  • Berthe Morisot
  • Claude Monet
  • Eva Besnyö
  • Marina Abramovic
  • Banksy

 

Nieuwe blik
op kunst

  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact
  • Video’s
  • Activiteiten
  • (freelance) Artikelen
  • Contact

ALGEMEEN

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyreglement
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyreglement

CONTACT

  • janita@nieuweblikopkunst.nl
  • 06 54 65 40 71
Facebook-f Twitter Instagram Youtube
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Zoeken
Video's
Activiteiten
Verhalen | Blog
Hoe werkt het
Contact
Facebook-f Twitter Instagram Youtube